Lucas Cranach

Lucas Cranach hayatı ve eserleri (1472 – 1553)

By editor

Posted in , | Tags : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

lucas_cranach_portreLucas Cranach Alman Rönesans Ressamı ve Gravürcü.

Sanatçı 1472 yılında Franken yakınlarındaki Kronach’ta doğdu. İlk resim eğitimini babası Hans Maler’den aldı ve daha sonra Dürer’in çalışmalarından etkilendi. 1502’de Viyana’ya gitti. O dönem Viyana’da yaygın olan peyzaj resim türlerinden etkilenerek yaptığı resimleriyle kısa sürede bu alanda ün yaptı. Devam eden başarılarının ardından 1505’te Saksonya Elektörü Prens Wittenberg Friedrich tarafından saray ressamlığına getirildi. Hollanda’ya görevli olarak giden Cranach, orada Kral adayı V. Karl’ın portresini yaptı. Wittenberg’de Martin Luther ile dostluk kurdu ve reform fikrini benimseyerek Protestan ikonografyasının kuruluşuna yardım etti.

1519’da Wittenberg Konseyi üyesi olan sanatçı daha sonraki yıllarda kentin belediye başkanı oldu. Luther’in pek çok portresini resimleyen Lucas Cranach, 1526’da Luther ve karısı Catharina von Bora’nın evlilik portrelerini yaptı. Pek çok esere imza atan Cranach, hemen hemen bütün türlerde çalıştı. Dini konulu tablolarında, kutsal kitaplardan alıntıladığı konularda tarihi gerçeklere bağlı kalmayarak, çok ilginç yorumlarda bulundu. Tevrat’ta geçen mitolojik konularda gotik üslubun kıvrak çizgisiyle ince ve zarif kadın vücutları resimledi.

Çok genç yaşta Viyana Üniversitesi rektörü olan şair ve bilgin Cuspinian’ın portresini yapan sanatçı, şairi görkemli giysiler içinde gösterirken portreyi onu tamamlayan bir arka plan peyzajı ile bütünleştirmiştir. Cranach, Saksonyalı Prens Maurice’in Portresi’nde olduğu gibi yaptığı çocuk portrelerinde modeline çok sevimli bir incelik vermeyi başarabilmiştir. 1526 yılında “Sibylle de Cleves” adlı ideal bir kadın portesi yapan sanatçının resimde modelini zengin giysiler içinde göstererek masallardaki gibi bir görünüm vermek istediği görülür. Eserin teması Cranach’ın özellikle nü çalışmalarında ortaya koyduğu güçlü dekorcu niteliğini gözler önüne serer.

Adem ile Havva, Paris ‘n Yargısı, Venüs ve Aşk, Apollon ve Diana vb. eserleri buna örnek olarak verilebilir. Bunlardaki figürler, ne plastik değerleriyle ne de oranlarıyla çekici olmamakla beraber anatomik yönden de dikkate değer değildirler. Gotik çizgiyle dekoratif bir biçimde tasarlanmış konular görürüz bunlarda. Kadın portrelerinin şıklığı, zarafeti, büyük ölçüde giysilerinden ve saç biçimlerinden kaynaklanır. Cranach, Dürer ve Grünewald’in ahlaki katılığından ve Holbein’in hümanist bilincinden ve teknik kusursuzluğundan uzak bir sanatçı olmuştur. Hayatı da, sanatını da ciddiye almamış gibi görünür. Fakat bunun yanında güçlü, kişisel bir düş gücü vardır. Sanatçının 1553 yılında ölümünden sonra atölyesini oğlu Lucas Cranach yönetti.

Sanatçının Tablo Listesi

Melankolik

Melankolik

Paris’in Yargılanışından

Paris’in Yargılanışından

Adem ve Havva

Adem ve Havva

Gümüş Zamanlar

Gümüş Zamanlar

Aşık ihtiyar

Aşık ihtiyar

Cardinal Albrecht von Brandenburg ve Çarmıh

Cardinal Albrecht von Brandenburg ve Çarmıh

Venüs

Venüs

Joachim II’nin Portresi

Joachim II’nin Portresi

postline

Heraklus

Heraklus

Sakson Prensesleri Sibylla, Emilla ve Sidonia

Sakson Prensesleri Sibylla, Emilla ve Sidonia

Ödeme

Ödeme

Gençlik Havuzu

Gençlik Havuzu

postline

Paris’in Yargılanışı

Paris’in Yargılanışı

Firavun’un Boğuluşu

Firavun’un Boğuluşu

Kutsal Aile

Kutsal Aile

Luthers Vater’in Portresi

Luthers Vater’in Portresi

Kardinal Albrecht von Brandenburg

Kardinal Albrecht von Brandenburg

Azize Anna

Azize Anna

Geyik Avı

Geyik Avı

Herodes’in Şöleni

Herodes’in Şöleni

postline

Diana ve Aktakon

Diana ve Aktakon

Gençlik Havuzu Resminden Ayrıntı

Gençlik Havuzu Resminden Ayrıntı

postline

Lucas Cranach Tablo indexi

Melankolik, Tarih: 1532, Orijinal Boyut: 51 x 97 cm, Yer: Statens Museum for Kunst, Kopenhag

Paris’in Yargılanışından, Tarih: 1527, Orijinal Boyut: 50,5 x 38 cm, Yer: Statens Museum for Kunst, Kopenhag

Adem ve Havva, Tarih: 1526, Orijinal Boyut: 117 x 80,5 cm, Yer: Courtauld Institute Galleries, Londra

Gümüş Zamanlar, Orijinal Boyut: 50 x 36 cm, Yer: National Gallery, Londra

Aşık ihtiyar, Tarih: 1537, Orijinal Boyut: 51 x 36,5 cm, Yer: Gemäldegalerie, Viyana

Cardinal Albrecht von Brandenburg ve Çarmıh, Tarih: 1520/25, Orijinal Boyut: 158 x 112 cm, Yer: Alte Pinakothek, Münih

Venüs, Tarih: 1532, Orijinal Boyut: 37 x 24 cm, Yer: Städelsches Kunstinstitut, Frankfurt

Joachim II’nin Portresi, Tarih: 1520, Orijinal Boyut: 61,5 x 42 cm, Yer: Jagdschloß Grunewald, Berlin

Heraklus, Tarih: 1537, Yer: Herzog Anton Ulrich-Museum, Braunschweig

Sakson Prensesleri Sibylla, Emilla ve Sidonia, Tarih: 1535, Orijinal Boyut: 62 x 89 cm, Yer: Kunsthistorisches Museum, Viyana

Ödeme, Tarih: 1532, Orijinal Boyut: 108 x 119 cm, Yer: Nationalmuseum, Stockholm

Gençlik Havuzu, Tarih: 1546, Orijinal Boyut: 122.5 x 186.5 cm, Yer: Staatliche Museen, Berlin

Paris’in Yargılanışı, Tarih: 1528, Orijinal Boyut: 101,9 x 71,1 cm, Yer: Metropolitan Museum of Art, New York

Firavun’un Boğuluşu, Tarih: 1530, Orijinal Boyut: 82 x 117 cm, Yer: Alte Pinakothek, Münih

Kutsal Aile, Tarih: 1509, Orijinal Boyut: 120 x 99 cm, Yer: Städelsches Kunstinstitut, Frankfurt

Luthers Vater’in Portresi, Tarih: 1527, Orijinal Boyut: 19,6 x 18,3 cm Yer: Albertina, Viyana

Kardinal Albrecht von Brandenburg, Tarih: 1526, Orijinal Boyut: 124,5 x 81,5 cm, Yer: John and Mable Ringling Museum of Art, Florida

Azize Anna, Tarih: 16. Yüzyıl, Orijinal Boyut: 61 x 40 cm, Yer: Alte Pinakothek, Münih

Geyik Avı, Tarih: 1529, Orijinal Boyut: 80 x 114 cm, Yer: Kunsthistorisches Museum, Viyana

Herodes’in Şöleni, Tarih: 1531, Orijinal Boyut: 80 x 117 cm, Yer: Wadsworth Atheneum, Hartford

Diana ve Aktakon, Tarih: 16. Yüzyıl, Orijinal Boyut: 50 x 73 cm, Yer: Wadsworth Athenaeum, Hartford

Gençlik Havuzu Resminden Ayrıntı, Tarih: 1546, Orijinal Boyut: 121 x 184 cm, Yer: Gemaldegalerie, Berlin

Share this story

btt