Jan van Eyck (1390 – 1441)

By editor

Posted in | Tags : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

jan_van_eyck_portreJan van Eyck Hollandalı Rönesans Ressamı.

Sanatçının 1390’lı yıllarda Hollanda, Maaseik’da doğduğu tahmin ediliyor. Fakat yaşamının ilk dönemleriyle ilgili pek fazla bilgi mevcut değildir. Ressam Hubert’in van Eyck’in kardeşi olduğu düşünülüyor. Mahkeme belgelerinde yer alan bir başka kardeşinin de Lambert van Eyck olduğu ve onun da bir ressam olabileceği düşünülüyor.

Jan van Eyck, önce 1422-1424 yılları arasında Bavyera’da John ile sonra da 1425-1441 yılları arasında Burgonya Dükü Good Philip ile birlikte saray ressamı olarak çalışıp kariyer yaptı. Bu prestijli pozisyonlar, sağladığı düzenli maaşı sayesinde ona belirli bir sanatsal bağımsızlık kazandırıyordu. Eyck’in sanatsal prestiji, kısmen resimsel illüzyonizmdeki rakipsiz becerisine dayanmaktadır. “Çarmıha Gerilme” çalışmasında kayalıklar, çatlak toprak, bulut oluşumları ve mavi gökyüzünün ufka doğru pürüzsüzleşmesi ile sistematik ve ayrıcalıklı bir çalışma ortaya koymaktadır.

Van Eyck’in bu tür etkileri gerçekleştirebilmesinde boyaya yağ eklemesi önemli bir rol oynadı. Yağlı boyayı onun keşfettiği, Giorgio Vasari’nin de bu keşfi ileriye götürdüğü kabul ediliyor. On beşinci yüzyıldan itibaren, yorumcular gerçeği bu denli iyi taklit etmesini ve ışığın farklı yüzeylerdeki yansımalarını, özellikle metal üzerindeki kayan ışıklı noktaları yaratma yeteneğine hayranlıklarını ifade ettiler. Eyck, “Virgin Canon van der Paele” adlı çalışmasında Aziz Donatian cübbesindeki ışıltılı altın parçacığı, kutsal figürlerin mücevherleri, kostümlerindeki yuvarlak incileri gibi ayrıntıları göstermesindeki üstün başarısını ortaya koyuyor.

Işık etkileri konusundaki bu detaylı ve titiz incelemesiyle Van Eyck, sahnenin mutlak sükunluğunu parlayan enerjiyle inandırıcı bir biçimde birleştirmiş ve mantıksal bir resim dünyası inşa edebilmiştir. Bu efsanevi nesnellikle birlikte, Van Eyck’in tabloları belki de saf kurguları için de dikkate değerdir. Sık sık yanılsamayla izleyiciyi şaşkına çevirmeyi amaçlamıştır. Eserlerindeki boyalı aynalar resim alanının dışında ortaya çıkan görünmeyen, hayali olayları yansıtır. “Arnolfini’nin Evlenmesi” adlı eserinde arka duvardaki dışbükey aynada “Jan van Eyck buradaydı” şeklinde belirgin bir imza atmıştır.

Figürler kompozisyon alanını doldururken ayna, resmin yapım aşamasına doğrudan izleyiciyi de dahil ederek resim ve gerçek dünya arasındaki sürekliliği ima edercesine dahice kurgulanmıştır. Ünlü şahsiyetine rağmen, Van Eyck’in başarısı gerektiği kadar takdir edilemedi. O dönemde geleneksel olduğu gibi, o da tablolarının kopyalarını, yapmaları için atölyesinde asistanlar çalıştırdı. Hiç şüphesiz, açık pazardaki talebi temin etmesine yardımcı olan bu tür çalışmalar Avrupa çapında adının duyulmasına katkıda bulunmuştur. 1441’de ölümünden sonra ressam olan kardeşi Lambert, Bruges’deki atölyesinin başına geçti.

Sanatçının Tablo Listesi;

Arnolfini’nin Düğünü

Arnolfini’nin Düğünü

Kilisedeki Madonna

Kilisedeki Madonna

Tebliğ

Tebliğ

Madonna

Madonna

Margaret van Eyck

Margaret van Eyck

üç Mary Mezar Başında

üç Mary Mezar Başında

Kendi Portresi

Kendi Portresi

Kardinal Nicholaes Albergati

Kardinal Nicholaes Albergati

postline

Müjde

Müjde

Virgin ve Çocuğu

Virgin ve Çocuğu

Madonna ve Çocuğu

Madonna ve Çocuğu

Madonna ve Şansölye Rolin

Madonna ve Şansölye Rolin

Giovanni Arnolfini

Giovanni Arnolfini

postline

Jan van Eyck Tablo indexi

Arnolfini’nin Düğünü, Tarih: 1434, Orijinal Boyut: 82 x 59,5 cm, Yer: National Gallery, Londra

Kilisedeki Madonna, Tarih: 1425, Orijinal Boyut: 32 x 14 cm, Yer: Gemäldegalerie, Berlin

Tebliğ, Tarih: 1436

Madonna

Margaret van Eyck’in Portresi, Tarih: 1439, Orijinal Boyut: 32,6 x 25,8 cm, Yer: Groeningemuseum, Bruges

üç Mary Mezar Başında, Tarih: 1435, Orijinal Boyut: 71,5 x 90 cm, Yer: Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam

Kendi Portresi, Tarih: 1433, Orijinal Boyut: 26 x 19 cm, Yer: National Gallery, Londra

Kardinal Nicholaes Albergati’nin Portresi, Tarih: 1432, Orijinal Boyut: 34 x 27,5 cm, Yer: Kunsthistorisches Museum, Viyana

Müjde, Tarih: 1437, Yer: Gemäldegalerie, Dresden

Virgin ve Çocuğu, Aziz ve Donör ile, Tarih: 1441, Yer: The Frick Collection, New York

Madonna ve Çocuğu, Tarih: 1436, Orijinal Boyut: 149,5 x 65,5 cm, Yer: Städelsches Kunstinstitut, Frankfurt

Madonna ve Şansölye Rolin, Tarih: 1435, Orijinal Boyut: 66 x 62 cm, Yer: Musée du Louvre, Paris

Giovanni Arnolfini’nin Portresi

Share this story

btt