Maurice Denis hayatı ve eserleri (1870 – 1943)

Maurice Denis

Maurice Denis

Fransız Sembolist Ressam Maurice Denis 1870 yılında Fransa’da Granville’de doğdu. Zengin bir ailesi olan genç Denis, Ecole des Beaux-Arts ve Julian Akademisi’nde okudu. Burada Fransız figür ressamı ve kuramcısı Jules Joseph Lefebvre ile birlikte çalıştı. Akademide, geleceğin “Nabiler” grubu sanatçıları, Paul Serusier, Pierre Bonnard, Edouard Vuillard, Ker-Xavier Roussel ve Hermann-Paul ile tanıştı. 1890’da “Nabiler” grubu kuruldu.

Grup yeni bir ifade biçimi yaratacaklarına inandıkları için kendilerine Nabi (Peygamber) adını takmıştı. Fakat grup onuncu yılın sonunda dağılacak, Bonnard ve Vuillard’in son çalışmalarından ve hatta Nabi olmayan Henri Matisse’ten de etkilenecekti.

Denis, Nabiler’den sonra dinsel konular ve duvar resimlerine odaklandı. 1922 yılında birikmiş olan tarihi ve kuramsal resimlerini “Nouvelles theories sur l’art moderne sur l’art sacre” (Modern ve Kutsal Sanat’ın Yeni Teorileri) olarak yayımladı. Sanatçının olgun eserlerinin konusunu manzara ve figürler, özellikle anne ve çocuk figürleri oluşturur. Fakat asıl ilgi duyduğu konular 1931’de Uluslararası Hıristiyan Sendikalar Federasyonu’nun William Rappard Merkezi’nin ana merdivenlerini dekore etmesi için ona verdikleri “Emeğin Onuru” gibi dinsel konular olmuştur.

Maurice Denis, resmin düz bir yüzey olduğunu öne süren ilk sanatçılar arasında yer almıştır. Ona göre resim, uyumlu renklerle boyanmış düz bir yüzeydir. Konudan çok renklerin düzenini vurgulayarak çağdaş resim kuramının temel anlayışını ortaya atmıştır. Sanatın, sanatçının zihninde oluşan görüntülerin dışa yansıması olduğu görüşünü savunan Denis, bu tutumuyla Nabiler’in kuramsal önderliğini üstlenmiştir.

1919’da Avrupa’da başlayan kilise ile çağdaş sanatı uzlaştırma hareketinin içinde yer alan ressam Georges Desvallieres ile birlikte Ateliers d’Art Sacre’yi (Kutsal Sanat Atölyeleri) kurdu. Atölyeler özellikle 1. Dünya Savaşından sonra harap olan kiliseleri konu ediniyordu. Denis akademik eğitime, duygulara ve özgünlüğe engel olduğu düşüncesiyle karşı çıkmıştır. Ayrıca realizme de karşı çıkıyordu. Çünkü ona göre realizm düz yazıydı. Fakat o düz yazı yerine müziği tercih ediyordu. Sanatçı, 1943 yılında Paris’te bir otomobil kazası sonucu hayatını kaybetmiştir.


SANATÇININ ESERLERİNİ GÖREBİLECEĞİNİZ GALERİ SAYFASI


alfabetik tablo indexi

Anne ve Çocuk, Tarih: 1895, Orijinal Boyut: 46,5 x 39 cm, Yer: Hermitage Museum, St Petersburg

Bacchus ve Adriadne, Tarih: 1907, Orijinal Boyut: 81 x 116 cm, Yer: Hermitage Museum, St Petersburg

Bahar Manzarasında Figürler, Tarih: 1897

Cupidin Psycheyi Cennete Taşıması, Tarih: 1909, Orijinal Boyut: 180 x 265 cm, Yer: Hermitage Museum St. Petersburg

Düğün Töreni, Tarih: 1892, Yer: Hermitage Museum St. Petersburg

Martha ve Mary, Tarih: 1896, Orijinal Boyut: 77 x 116 cm, Yer: Hermitage Museum, St Petersburg

Psyche’nin Ebeveynleri Tarafından Dağın Zirvesinde Terk Edilişi, Tarih: 1909, Orijinal Boyut: 200 x 275 cm, Yer: Hermitage Museum St. Petersburg

Psyche Gizli Aşığının Cupid Olduğunu Keşfeder, Tarih: 1908, Orijinal Boyut: 395 x 274,5 cm

Psyche’nin Güzelliğinden Sarhoş Olmuş Uçan Cupid, Tarih: 1908, Orijinal Boyut: 394 x 269,5 cm

Trestrignel Sahilinde, Tarih: 1898, Teknik: Karton üzeri yağlıboya, Orijinal Boyut: 70 x 99,8 cm, Yer: Museum of Modern Art New York.

Ziyaret, Tarih: 1894, Orijinal Boyut: 103 x 93 cm, Yer: Hermitage Museum, St Petersburg