Thomas Eakins hayatı ve eserleri (1844 – 1916)

Thomas Eakins

Thomas Eakins

Amerikalı Realist Ressam Thomas Eakins 1844 yılında Philadelphia’da doğdu. 1862’de Pennsylvania Güzel Sanatlar Akademisi’ne kayıt oldu, Jefferson Medical College’da anatomi derslerine katıldı. Philadelphia’daki sanat koleksiyonlarını ve sergileri inceledi, pek çok sanatçıyla temasta bulundu. Fransa’da Ecole des Beaux-Arts’ta Jean-Leon Gerome’nin öğrencisi olarak üç yıllık eğitimini tamamladıktan sonra 1870 yılında Philadelphia’ya döndü.

Thomas Eakins, çevresini tasvir etme niyetinde olan iddialı, özgün bir genç sanatçı olarak, teknik becerisini göstermek için kendisine fırsatlar sağlayan, keyif aldığı aktiviteleri konu olarak benimsedi. Çocukluğundan beri atletik olan sanatçı pek çok resminde kendisini de kompozisyonlarına katmıştır. Çalışmak için Paris’e gittiğinde, Amerikan sanatının odağında olan manzara resminden, Avrupa akademilerinde favori olan figür resimlerine yönelen genç ressamların öncüsü oldu. Eakins, bir yandan sporculara ve açık hava etkinliklerine hayranlığını dile getiren eserler hazırlarken bir yandan da kadınların ve çocukların görüntülerini, genellikle karakterlerini yansıtan uğraşlar içinde, sıcak bir ev ortamında ustaca betimliyordu.

Pennsylvania Akademisi’nde 1876’da ders vermeye başladı ve Akademi’yi Amerika’nın önde gelen sanat okulu haline getirdi. Antik heykellerin alçı kalıplarını model olarak kullanma geleneğini yıkarak canlı modelden anatomi ve çizim çalışmalarını başlattı. Ancak, öğretim yöntemleri, özellikle nü çalışmaları, bazı çevrelerde hoşnutsuzluk yaratıyordu. Ocak 1886’da kız öğrencilerinin de bulunduğu bir sınıfta leğen kemiği hakkında ders verirken, Eakins kemiği model üzerinde göstermek için erkek modelin kuşağını biraz aralamıştı. Bu durum öğrencilerin ve ebeveynlerinin protestoları ile karşılandı. Bunun üzerine Eakins akademi kurulunun talebi üzerine istifa etmek zorunda kaldı. Ama ders vermek yaşamının önemli bir parçası haline gelmişti.

1884 sonrası

Philadelphia’da yeni kurulan Sanat Öğrencileri Birliği’nde ve New York’taki Ulusal Tasarım Akademisi’nde zaman zaman resim dersi vermeyi sürdürdü. 1884’te öğrencisi Susan Macdowell’la evlendi. Eakins’ın anatomi merakı onun hareket halindeki insan ve hayvan figürleriyle de ilgilenmesine neden oldu. 1879′da bir parkta atlı arabasını süren dört figürü resimlemesi istenince, at anatomisini yakından inceledi. California’da birbirini izleyen hareketleri fotoğrafla yakalamaya çalışan Edward Muybridge’in çalışmalarını yakından inceledi ve 1884′te artık kendisi de hareket halindeki aletlerle hayvanları konu alan, çok figürlü fotoğraf çekimleri yapmaya başlamıştı.

1870’lerden bu yana bıraktığı atletizm konusuna 1898 ve 1899’da tekrar döndü. Boks ve güreş resimlerinde daha önceki kürek çekim sahnelerinde olduğu gibi devrimci özelliğini ortaya koydu. Eakins’in vizyonunu aktif olarak destekleyen eleştirel sesler az olmasına rağmen, sanatını insan figürünün doğru bir biçimde tasvirine adaması, sanat dünyasında ona iyi bir konum kazandırdı. 25 Haziran 1916’da öldükten sonraki yıl Kasım ayında Metropolitan Sanat Müzesi, resimlerinin altmışını içeren bir anıt sergisi açtı. Pennsylvania Akademisi bir ay sonra 139 eserini sergiledi. 1930’ların başında, Thomas Eakins, Amerika’nın en büyük sanatçılarından biri olarak görülürken bugün hala itibarını korumaya devam ediyor.

Sanatçının Tablo Listesi

Biglin Kardeşler Yarışta
Biglin Kardeşler Yarışta

Satranç Partisi
Satranç Partisi

John Biglin Tek Kişilik Kayıkta
John Biglin Tek Kişilik Kayıkta

Arcadia
Arcadia

William Rush allegorik Figürü Schuykill üzerinde çalışırken
William Rush allegorik Figürü Schuykill üzerinde çalışırken

William Rush Schuykill üzerinde çalışırken
William Rush Schuykill üzerinde çalışırken

Bayan Amelia Van Buren
Bayan Amelia Van Buren

Kur
Kur

Vira
Vira

Güreşçiler
Güreşçiler

Sanatçının Karısı ve Köpeği
Sanatçının Karısı ve Köpeği

Evde
Evde

Çello
Çello

Agnew Kliniği
Agnew Kliniği

Müzik
Müzik

Sayma
Sayma

Thomas Eakins tablo indexi

Biglin Kardeşler Yarışta, Tarih: 1873, Orijinal Boyut: 61.2 x 91.7 cm, Yer: National Gallery of Art, Washington DC

Satranç Partisi, Tarih: 1876, Orijinal Boyut: 30 x 43 cm, Yer: Metropolitan Museum of Art, New York

John Biglin Tek Kişilik Kayıkta, Tarih: 1874, Yer: Yale Centre for British Art,Hartford, Connecticut

Arcadia, Tarih: 1883, Orijinal Boyut: 98 x 114 cm, Yer: Metropolitan Museum of Art, New York

William Rush allegorik Figürü Schuykill üzerinde çalışırken, Tarih: 1877, Orijinal Boyut: 51 x 66 cm, Yer: Philadelphia Museum of Art, Philadelphia

William Rush Schuykill üzerinde çalışırken, Tarih: 1908, Orijinal Boyut: 91 x 121,5 cm, Yer: Brooklyn Museum, New York

Bayan Amelia Van Buren, Tarih: 1891, Orijinal Boyut: 45 x 32 cm, Yer: The Phillips Collection, Washington DC

Kur, Tarih: 1878, Orijinal Boyut: 51 x 61 cm, Yer: Fine Arts Museums of San Francisco, San Francisco

Vira, Tarih: 1874, Orijinal Boyut: 60.9 x 50.8 cm, Yer: Museum of Fine Arts, Boston

Güreşçiler, Tarih: 1899, Orijinal Boyut: 123 x 152.4 cm, Yer: Museum of Art, Columbus

Sanatçının Karısı ve Köpeği, Tarih: 1889

Evde, Tarih: 1871, Yer: Brooklyn Museum, New York

Çello, Tarih: 1896, Orijinal Boyut: 163.2 x 122.2 cm, Yer: Academy of the Fine Arts,Philadelphia, Pennsylvania

Agnew Kliniği, Tarih: 1889, Yer: University of Pennsylvania,Philadelphia, Pennsylvania

Müzik, Tarih: 1904, Orijinal Boyut: 100.3 x 126.3 cm, Yer: Albright-Knox Art Gallery,Buffalo, New York

Sayma, Tarih: 1898, Yer: Yale University Art Gallery,Hartford, Connecticut