Neşet Günal Hayatı ve Eserleri

Neşet Günal

Neşet Günal (1923 – 2002)

Türk Ressam Neşet Günal 1923’de Nevşehir’de doğdu. İlk ve orta öğrenimini tamamladıktan sonra 1939’da Güzel Sanatlar Akademisi’ne girdi. Önceleri Nurullah Berk ile Sabri Berkel‘in yanında çalışan Neşet Günal, öğrenimini daha sonra Akademi’deki sanat öğretimini yeniden düzenlemekle görevlendirilen Leopold Levy’nin yanında sürdürdü. 1946’da Akademi’nin yüksek resim bölümünü birincilikle bitiren Neşet Günal, aynı yıl açılan Avrupa sınavını kazandığı halde, ancak iki yıl sonra, 1948 Temmuzunda öğrenimini geliştirmek üzere Paris’e gitti. Öğrenim programı gereği ilk aylarda Andre Lhote’un atölyesinde çalıştıysa da, bu atölyenin fazla kuru ve akademik olan eğitimiyle bağdaşamadığından, Fernand Leger‘nin yanına geçti.

Bir yandan buradaki bilgilerini geliştirirken, bir yandan da özel ilgisi nedeniyle, Güzel Sanatlar Okulu’nda duvar resmi ve fresk tekniğini öğrendi. 1954’te yurda dönünce İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Resim Bölümü’ne asistan olarak girdi. Bir ara bu bölümün şefliğini de üstlenen sanatçı, buradaki görevinden emekliye ayrılarak, kendini bütünüyle sanat çalışmalarına verdi.

Neşet Günal ilk kişisel sergisini, yurda dönüşünden bir yıl sonra, 1955 Ankara Helikon Derneği Galerisi’nde açtı. Daha önce, Paris’te öğrenim gördüğü sırada da çeşitli sergilere katılan sanatçı, 1955’te İstanbul’da düzenlenen “Paris Okulu” karma sergisine de yapıtlarıyla katkıda bulundu. 1956’da yeni Meclis binası resimleri için görevlendirildi. Ankara Hacettepe Hastanesi’ne fresk tekniğiyle duvar resmi yaptı (bu duvar resmi sonradan tahrip olmuştur). 1958’de İstanbul Şehir Galerisi’nde ikinci kişisel sergisini açtı. 1963’te elde ettiği bir bursla Paris’e giderek, Uygulamalı Sanatlar Okulu’nda vitray ve goblen hali dokuma tekniklerini öğrendi.



Avrupa’nın çeşitli kentlerinde gezdirilen Çağdaş Türk Sanatı sergilerine katıldı. 1969’da 30. Devlet Resim ve Heykel Sergisi’nde Kör Hasan’ın Oğlu adını taşıyan yağlı boya tablosuyla birincilik ödülünü kazandı. 1976 ve 1981 yıllarında İstanbul’da iki ayrı kişisel sergi daha düzenleyen sanatçı ayrıca yurt dışındaki çeşitli karma sergilere ve bienallere katıldı. 1989’da Sedat Simavi Vakfı Görsel Sanatlar Ödülü’nü aldı. Resimleri, Ankara ve İstanbul Resim ve Heykel müzelerinde, resmi ve özel koleksiyonlarda yer almaktadır.

Sanat Tarzı

Neşet Günal, Türkiye’de toplum içerikli sanat anlayışının önde gelen temsilcilerinden biridir. Gerçeklerden kopmamak, yurt insanını ve doğasını yaşanan ortam içinde yansıtmak biçimsel kalıplara kapılmaksızın doğru bildiği yolda kararlı ve somut anlamlı resimler yapmak, başından beri kabul ettiği ve uyguladığı ilkelerdir. Lhote kübizmini benimsemeyip Leger yöntemine yakın anıtsal figür anlayışına yönelmesinde bu ilkelerin büyük payı olmuştur. Bir duvar yıkıntısı önünde, kapı eşiğinde, korkuluk gölgesinde, kırsal bir doğa yaşamı içinde bekleşen figürleriyle Neşet Günal’ın tutumu, toprağın ve iklimin sert koşullarına karşı Anadolu insanının direncini dile getirir. “Toprak Adamları” adını verdiği bu insanlar, hastalığın ve yoksulluğun yıprattığı ama yenemediği bedenleriyle güçlüklere karşı koyarlar. Neşet Günal’ın figürlerindeki bu nitelik, onun sanatına salt siyasal ya da özden yoksun toplumsal bir bildiri iletme yapaylığı yerine, toplum yaşamı ve doğayla bütünleşen diri ve canlı bir sanat etkinliği katmıştır.

Sanatçının eser örnekleri

Adam ve Çocuk
Adam ve Çocuk, 1977, 82 x 49 cm, Özgün Baskı
Kapı Önü IV
Kapı Önü IV, 1977
Neşet Günal Kompozisyon
Korkuluk V
Korkuluk V, 184 x 120 cm, tuval üzeri yağlı boya

Kaynakça

Gelişim Hachette

Türk Plastik Sanatçıları Ansiklopedisi, N. İslimyeli